Thursday, June 4, 2009

.:: Kenduri Suffian ::.

Selepas aku balik kampung minggu lepas baru tenang sikit hati dan perasaan. Bukan apa, tapi dah lama xbalik kampung kot, hehehe. Sekembalinya aku ke kampung halaman, 2hari aku duk umah jer malas nak kuar sebenarnya sebab xde member. Ade la satu malam tu aku kuar ngan shidi p alor setar n kami p pacific. Matlamat sebearnya nak beli hadiah kat sepupu dia nak kawen, tp last2 dia yg shopping…hadiah ke mana yg dapat baju n kasut baru dia ja, hampeh tul. Xpasal2 aku pun ikut shopping, tp xla bnyak cam dia…huhuhu
Hari ahad sempat la aku p Tasik Gelugor dengan hamzy, pasal ada kenduri member (Pian tabligh namanya). Walaupun dah xikut tabligh, nama tu masih sinonim dan sesuai ngan dia…hahaha. Aku kuar dlm kul 12 lebih, sampai kat umah hamzy kat Sg. Petani dah 1.30ptg. Pas solat zohor, baru kami kuar. Hamzy baru ingatkan nak beli hadiah, jadi kami terus p Giant dkat ngan rumah dia. Cari punya cari, jumpalah hadiah tu (rahsia). Lepas bayar n balut skali kat kaunter luar tue, barulah kami gerak, time tu dah 2.30 aku rasa.
Berpandukan peta dan alamat ditangan, hamzy yang memang tahu tempat tu kami pun gerak ikut jalan bawah (xnaik highway). “Kusangka panas hingga kepetang rupanya hujan di tengahari”,ingtkan jalan bawah ok la, kereta bnyak giler plak, awat boleh jadi camtu?Rupa-rupanya jem tu pasal orang parking kete kat tepi2 jalan pasal ada kenduri. Lama jugak nak lepas satu2 kenduri tue, berbekalkan sabar yang ada lepas jugak ktorang dari jem2 tersebut. Sampai kat satu simpang dekat ngan kenduri Pian, nampaklah kami ngan banting kenduri. Mula xperasan, tapi selepas mengamati betul2 barulah tau memang gambar Pian rupanya. Untuk membuktikan yang kami betul2 pergi kenduri Pian, gambar banting tersebut diambil (tapi xupload lagi ar).
Lepas tu, jalan lagi Nampak ada polis, aku tny hamzy “awat banyak polis2 kat sini plak?depa buat apa?” Hamzy menjawab,”kan arini pilihanraya Penanti, memang ar bnyak polis dok kawal”. Lantak korang ar nak jaga keapa ke, janji aku nak sampai tempat kenduri, perut dah lapor nie. Hamzi tengok peta, dia cakap belok kat simpang depan tue, aku pun belok ar, rasanya dah betul kot pasal ada jumpa skolah ngan masjid. Sambil dok tengok2 kat luar kot2 nampak banting Pian tadi lagi, xnampak la plak. Kami pun terus ar lagi, “rasanya dah lama nie, xkan dia letak banting jauh ngan simpang tadi, sepatutnya dah dekat” aku cakap kat hamzy. Untuk mengaplikasikan pepatah, “malu bertanya sesat jalan” memang kami dah sesat pun..hehehe, jumpa sorang pakcik kat tepi jalan, aku pun berhenti. Hamzy tunjuk kat pakcik tu alamat kenduri Pian, dia kata alamat ni bukan kat sini “Hangpa patah balik kat simpang masjid depan tu, amik kanan lepas tu straight saja don’t belok2”. Kami pun apa lagi, buatlah seperti yang apa disuruh oleh pakcik tu. Hamzy tengok2 balik peta tue, dia kata betui la camtu, tapi peta tu lukis xbetui. Menyumpah jugak hamzy ketika itu, hahaha aku dengar ja ar sambil tersenyum.
Dalam 2km dari tempat tadi, Nampak la banting yang sama macam tadi. Aku pun parking kereta tepi jalan, hamzy amik hadiah n tulis ucapan kat kad hadiah tu. Jam waktu tu dah 4.30, dah 2jam drive rupanya. Semasa nak masuk tu, Nampak beberapa keta bernombor plat perak, Sudah! Xkan pian dah balik! Ini rumah bini dia mana kenai sapa2.huhuh Tepon dari tadi xangkat2 pun. Oleh kerana perut dah lapor, kami jalan masuk jugak sampai ar kat khemah kenduri, dok cari jugak mana tuan rumah. Ada la pakcik kat tepi khemah tu, dok bagi bunga telor. “ini kot tuan rumah, belasah ja ar”. Tengah salam ngan dia, ada sorang mamat ni kuar dari rumah, siap pakai baju kawen, Pian rupanya!!!.Sibek dia ada, igtkan xdak..hahaha Dengan hati yg berat nak salam dia, pasal nak makan dulu sebenarnya, salam jugak ar sikit..hehe Kami p amik makanan n makan puas2 barulah semangat nak jumpa dia dan amik gambar sikit sebagai bukti. Amik gambar2 sikit dengan pengantin, kami pun dah nak balik. Dia pun nak kuar sebenarnya, nak p amik gambar kat luar plak. Kiranya kami sampai tepat dengan masanya sebelum dia kuar. Dia kuar n kami pun blah jugak dari kenduri tu. (Sebenarnya ada lagi sambungan citer nie, malas ar dah nak taip). Sekian, gambar nnti akan diupload.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...