Monday, September 7, 2009

.:: Wang ::.


Wang… Wang … Wang. Kenapa orang perlu sangat wang? Perlu sangat ke wang ini? Berapa banyak wang yang kita perlukan dalam hidup ni? Kalau ada wang banyak, apa yg kita nak buat? Bermacam-macam persoalan bermain di fikiran aku sejak semalam. Tapi aku teringat kata-kata lecturer aku dulu “Money is not everything, but everything needs money”. wang ataupun kekayaan ini perlu sangat, tapi setakat mana ianya perlu? Islam juga menyuruh kita mencari harta, tetapi kena pastikan yg harta dicari itu datangnya dari sumber yang halal. “Matlamat tidak menghalalkan cara”. Seringkali kita mendengar kata-kata ini, tapi sejauh mana ianya dilaksanakan? Kebanyakan orang sekarang ini tidak kira dah cara apa yg dilakukan asalkan matlamatnya dicapai, samaada cara itu betul atau tidak langsung tidak dihiraukannya.

Semalam juga aku dapat melihat di satu majlis, bagaimana manusia kini sangat mengimpikan kehidupan yang mewah. Dapat berbelanja dengan banyak adalah satu kepuasan bagi mereka, sehinggakan kalau “bershopping” seperti sudah tidak ada hari esok. Dapat menunjukkan kekayaannya kepada org, agar orang lain kagum dgn diri mereka. Mereka merasakan hidup di dunia ini dengan mempunyai wang yang banyak adalah satu kehebatan dan satu kenikmatan yang amat sangat. Memiliki kereta mewah, menginap di tempat2 ekslusif, membeli belah di tempat yang mewah dan mahal, semuanya itu adalah beberapa contoh yang telah ditunjukkan, agar org yang melihat

merasa semangat utk mengikut jejak mereka. Tidak dinafikan yang mungkin cara dan kaedah mereka untuk mendapatkan wang itu mudah dan sistematik, tapi adakah betul2 mereka membantu orang lain menjadi kaya? Tidak ada agenda yang tersembunyi? Mungkin keuntungan itu hanya dikalangan mereka-mereka yang berkepentingan sahaja. Orang yang di atas akan semakin kaya tanpa bnyak usaha, dan orang yang bawah hanya mendapat keuntungan biasa saja dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Adilkah semua ini?

Yang sedihnya, apabila mereka yang cuba untuk menambah duit poket ini terdiri daripada pelajar. Bagaimana dengan pelajaran mereka? Adakah mereka dapat membahagikan masa dengan sebaiknya? Apa-apapun merekalah yang perlu berfikir dan memilih masa depan mereka sendiri.

Marilah kita sama-sama menhayati kata2 ini yang dipetik dari tokoh2 pilihan seluruh dunia

“Alangkah sedikitnya orang yang dapat bergaul dengan wang, tanpa dipengaruhi dengan wang itu”

“Anda perlu melihat ke dalam hati, bukan di dalam poket seseorang itu untuk melihat nilai dirinya”

“Orang yang banyak wang biasanya tidak tahu siapa sebenarnya yang menjadi kawannya”

“Wang tidak dapat menolong mengangkat kepalanya” Umar Al-Khattab

Akhir sekali, saya nak simpulkan, wang adalah sangat penting di dalam kehidupan yang memerlukan segala-galanya wang ini. Tapi kita perlu juga pastikan yang wang kita perolehi itu adalah dari sumber yang halal dan berkat. Apabila kita berada di atas, janganlah kita lupakan mereka yang di bawah. Apabila kita kaya, janganlah kita lupa dengan mereka2 yang miskin. Kenikmatan yang Allah berikan ini hanyalah sementara. Bila2 masa saja Allah boleh mengambilnya dengan sekelip mata. Jadi kita seharusnya besyukur dengan kehidupan kita sekarang ini selagi mana kita tidak meminta2 kepada orang lain. Kepada pelajar2, ingatlah yang kita diberi amanah untuk belajar dan menuntut ilmu. Sangat salah sekiranya kita menghabiskan masa dengan membuat kerja lain sehinggakan melupakan kerja hakiki.

Mintak maaf sekiranya tulisan ini mengguris hati sesetengah pihak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...