Thursday, March 18, 2010

.:: Research Updated ::.

Saja nak update balik progress report aku dulu yang dah lama xupdate2. Setelah memikirkan betapa susahnya untuk menganalisis tulang belakang aku dulu tu bersama2 dengan disc, jadi aku permudahkan lagi dengan hanya fikir analisis utk satu tulang saja. Jadi terpaksa la aku modelkan balik tulang belakang aku tuh, kelihatannya seperti di bawah ni.


Mungkin kelihatannya agak pelik tetapi inilah tulang belakang anda, tidak perlulah anda untuk menafikannya lagi terimalah kenyataan, hehehe Macammana pun, aku kena siapkan minggu ni jugak, sebelum minggu depan prof nak tengok, huhuhu. First stage dah selesai, nnti masalah timbul bila nak import ke dalam software ANSYS plak untuk analisis.
Bahagian ruang kosong di tengah2 tulang tu, terletaknya spinal cord ataupun saraf tunjang anda. Renung2kanlah ciptaan Allah ini, bagaimana saraf tunjang yang lembut dan amat penting ini di kelilingi oleh satu lapisan tulang yang keras untuk menjaganya daripada rosak atau cedera. Walaupun kita sentiasa bergerak dengan aktiviti harian sedikit pun tidak menganggu ia.
Ini hanya sebahagian sahaja, belum lagi dilihat bagaimana setiap tulang itu mempunyai fungsi yang tersendiri walaupun secara kasarnya kita lihat ia serupa dan sama. Sepatutnya kita haruslah bersyukur kerana semua tulang2 kita dapat berfungsi dengan baik dan kita dapat melakukan kerja2 harian tanpa ada masalah. Alhamdulillah.......!!!

7 comments:

An-Nasrullah said...

Subhanallah...kagum aku....

zul..if nk import ke anysys...aku rasa mcm byk keja btol tu...drawing hng pn sikit punya complex kn...hoho..lg satu..pas meshing...mebi lame tu nk run...kalo ukm x dak super computer...meh la kt aku ni ha...ade comp.100G..hahaha...dr.abu baru je setup time raya cina baru ni...

apepun...keep it up...fighting2...kite kn jnji nk blk ump same2 taun depan...hahaha

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

ermm bagusla en.kola..aku nk hg join venture dgn aku nk x?ak ada idea bernas dan tenaga kerja..hg cuma bt analisis jer n rekabentuk ja...nanti ak bt fabrication dan model..ok x?nanti kita harumkan nama ump n jkr...lehla kita msk tv..mencapap...skit..hihihi.bangga ooo!!!

zulkola said...

complex la jgak, xla lama sangat nak run, sekali run dalam 25mnit, itu klu jadi, klu xjdai kena buat lagi...huhuhu

ko tgh buat reseacrh defend ke tu?power ar hg nih...insyaAllah aku p sana nnti, nk tgok super comp hg tuh

zulkola said...

ok jgak tu hamzi, ada projek ka? apa idea bernas hg tuh, nnti kita leh bincang...klu nak aku p penang pun xpa..boleh bincang2 kat sana...hahah

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

ermm bila2 masa pon xpe...aku simpan idea nih dh lama nih...hehe

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

ermm bila2 masa pon xpe...aku simpan idea nih dh lama nih...hehe

zulkola said...

klu camtu, email la aku, apa idea hg tuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...