Wednesday, August 19, 2009

.:: Jurnal Biomekanik ::.

Align CenterKali ini aku nak bawa satu jurnal yang dah aku baca berkaitan dengan research yang aku tengah buat. Ada la kaitan sikit...
Abstrak
Eksperimen ini dilakukan adalah untuk menukar CT scan di dalam unit Hounsfield kepada modulus dan daya kekuatan dalam bentuk taburan serakan. Objektif adalah untuk membina sistem perkomputeran yang efisien daripada asas unsur kebarangkalian unsur terhingga. Selain itu, adalah untuk mempersembahkan analisis dalam bentuk model, kepelbagaian di dalam kajian daya dan jangkaan risiko patah untuk 5 tulang paha. 1 dan 99 peratus berbeza batas dan purata adalah 17.3MPa (tekanan) dan 0.28 (risiko). Setiap tulang paha, kepelbagaian jangkaan di dalam risiko adalah lebih daripada 50% purata risiko yang telah dikira yang boleh diperhatikan daripada penilaian klinikal.Kaedah yang digunakan adalah kaedah Advanced mean value (AMV) yang memerlukan 7 analisis percubaan (1 jam) dan kedah Monte Carlo memerlukan 1000 percubaan (400 jam).
Kajian ini hanya menggunakan Hounsfield unit untuk mendapatkan ketumpatan, modulus dan kekuatan tulang itu tanpa melakukan eksperimen makmal. Jurnal ini membincangkan bagaimana menjangka risiko tulang paha patah untuk 5 tulang yang berbeza menggunakan kaedah kebarangkalian (Probabilistic). 2 kaedah kebarangkalian ini digunakan, satu adalah AMV dan satu lagi Monte Carlo. Graf AMV yang diperolehi akan dibuat perbandingan dengan graf Monte Carlo. Ini kerana kaedah Monte Carlo menggunakan lebih banyak percubaan dan lebih tepat berbanding kaedah-kaedah lain. Keputusan itu pula dibandingkan dengan pemerhatian klinikal yang sedia ada. Dan hasilnya, keputusan ini hampir sama dengan keadaan yang sebenar.

1 comment:

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

adus..lepas nih sure hg leh cipta BIONIK..wahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...