Thursday, August 13, 2009

.:: Finite Element Analysis (Analisis Unsur Terhingga) ::.

Minggu ni aku try baca satu lagi topik baru, satu kaedah yang perlu aku gunakan untuk siapkan master aku nanti. Sambil tengah2 baca tu, teringat plak nak kongsi sikit pasal benda alah nie...hehehe Topik baru ini adalah Analisis unsur terhingga.
Sebenarnya kaedah unsur terhingga ini adalah salah satu kaedah yang menggunakan teknik berangka (numerical technique). Di dalam analisis ini semua masalah2 yang kompleks yang tidak dapat diselesaikan menggunakan kaedah tradisional, seperti bentuk yang pelbagai, keadaan sempadan dan daya, masih lagi dapat diselesaikan menggunakan kaedah ini tetapi penyelesaian masalah itu adalah secara penghampiran. Memandangkan teknologi komputer maju dengan pesatnya dan pengurangan kos komputer mempercepatkan lagi kaedah ini digunakan. Bermacam-macam perisian telah dipopularkan menggunakan analisis ini dan juga dikomersilkan secara meluas. Kat bawah ni ada beberapa contoh komponen yang dianalisis menggunakan perisisan unsur terhingga.
Analisis unsur terhingga ini pada asalnya adalah kaedah untuk menganalisa tekanan dalam rekabentuk sebuah pesawat udara. Ia bermula sebagai sambungan daripada kaedah matrik untuk analisis struktur. Pada masa sekarang, kaedah ini tidak hanya tertumpu untuk analisis mekanik pepejal, tetapi lebih daripada itu seperti analisis aliran bendalir, pemindahan haba, elektrik dan medan magnet dan lain-lain lagi. Jurutera awam menggunakan kaedah ini secara meluas unutk analisis rasuk, ruang bingkai, plat, plat yang berlipat, teras dasar, masalah mekanik batu dan sebagainya. Analisis unsur terhingga ini juga boleh menangani kedua-dua masalah statik dan dinamik. Kat bawah ni baru contoh kaedahnya.

6 comments:

zairibaharom & ekinkhalil said...

nnt ajar aku wat analisis ni..hehe

zulkola said...

kalau aku dah habis master boleh ar aku ajar..skrg ni amik gmbar internet ja bg nampak menarik..hahah

MoHd KhAiruL HaMzi B. MhD JaMin said...

power sial kola....ni sure aku design bangunan xruntuh2 pakai hat nih noh...wahaha

zulkola said...

hamzi susah jgak nak buat tu..hat ni just analisis, xtau betul ka dak...kena buat testing jgak

sdhouse said...

ni projek hg ka zul?

zulkola said...

bukan la aku amik internet ja suma gambar tue..haha tapi aku kena buat jugak nanti yg cam gambar first tu, analisis tulang belakang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...